fredag 13 mars 2009

Klassisk middag; Biffar, klyftpotatis, sås!

Jag (och Dessie, som faktiskt hackade lök), har nyss lagat och ätit fredagsmiddag. Såklart att det ska in på blåggen.

Jag antar att ni vet hur man gör klyftpotatis så vi lägger inget större fokus på det. Men för att piffa upp det hela så kan man också he i klyftor av morötter, rödlök och kanske äpple (inte Granny Smith! utan sånt som är grön-rött). He isåfall in äpplena lite senare än resten så dom inte blir alldeles för mjuka.

Över till såsen! Enkel. Blanda Creme Fraiche, ett rivet, skalat äpple (helst sånt röd-grönt), en matsked curry och lite salt och peppar. In i kylskåpet så den får tjockna lite och dra åt sig smak.

Biffarna, köttet! Blanda köttfärsen (ungefär 400 g hade jag, tror jag) med 1 ägg, 2 dl vatten, 4 msk ströbröd, salt och peppar, kapris och finhackad rödlök. Tärna lite ost (typ Västerbotten) i cm-stora tärningar och he i det med. Rör ihop, forma till biffar, STEK.

Har ingen bild tyvärr, men lovar att det var gott! Servera gärna med sallad, vi hade tomater :)

Nu ska jag se på Let's Dance/Så ska det låta och vänta på Appa och Maja. (Kom fler om ni vill :) ) Hejda!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar